T.C. Mİllî Eğİtİm BakanlIğI
HATAY / İSKENDERUN - İskenderun Sahil Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi

Çocuk Gelişimi Programı

ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ ALANI

 A. ALANIN MEVCUT DURUMU VE GELECEĞİ

Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Alanı; Doğum öncesi gelişim de dahil olmak üzere 0-18 yaş aralığındaki çocuklara ve gençlere hangi  bilgi, beceri, tutum ve davranışların hangi yaş düzeyinde kazandırılacağı hakkında bilgi veren, çocuğun tüm gelişimlerini  destekleyen (fiziksel, psiko-motor, zihinsel, dil, sosyal ve duygusal), çocukların ruh sağlığını koruma yolları ile ilgili bilgi veren, plan yapan ve uygulayan, insan ilişkileri ve empatiye önem veren, çocuk sağlığı ve  hastalıkları konusunda bilgi sahibi olan, özel eğitime muhtaç çocukların  gelişimlerine ve uyumlarına yardımcı olan; drama, basit beden eğitimi  hareketleri, müzik çalışmaları, sanat ve ana dili etkinlikleri, oyun etkinlikleri , fen ve matematik etkinlikleri, okuma yazmaya hazırlık etkinlikleri yapan, çocukları  tanıma tekniklerini uygulayan bir alandır.

Meslek elemanları, Milli Eğitim Bakanlığına  bağlı Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri, ilköğretim okulları ile resmî  ve özel kurumların kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı, gibi Erken Çocukluk Eğitim  Kurumlarında, Rehabilitasyon Merkezlerinde ve çocuk kulüplerinde  çalışabilirler.

 Erken çocukluk yılları (okul öncesi eğitim  ) çocuğun gelişiminin en hızlı olduğu dönemdir. Kadının çalışma hayatına  atılması ve okul öncesi eğitimin öneminin giderek daha da anlaşılması nedeniyle  alan hızla gelişmiş, bu da okul öncesi eğitim kurumlarına olan talebi  artırmıştır. Bu kurumlarda görev alacak nitelikli ve iyi yetişmiş eleman  ihtiyacı da gün geçtikçe önem kazanmaktadır.                   

 

 ÇOCUK GELİŞİMİ VE EĞİTİMİ BÖLÜMÜ OKUYAN ÖĞRENCİLERİMİZ BU ALANDA NELER ÖĞRENİR?

 - Çocuk gelişimi ve eğitiminin önemini kavramak

- Aylık ve günlük eğitim akışı planı hazırlamak ve uygulamak
- Mesleğiyle ilgili programlama yapmak
- Fiziksel ortamın güvenliğini sağlamak.
- Çocuk sağlığı ve hastalıkları konusunda bilgi ve beceri sahibi olmak.
- Öz bakım becerilerini geliştirmek.
- İnsan ilişkileri ve becerilerini geliştirmek.
- Sosyal gelişimi desteklemek.
- Bilişsel gelişimi desteklemek.
- Psiko-motor gelişimi desteklemek.
- Türkçe dil gelişimine yardımcı olan etkinlikler hazırlamak.

- Yaratıcı ve işlevsel sanat etkinlikleri planlamak ve hazırlamak.
- Duygu ve düşüncelerini ifade edebilmelerine yardımcı olmak.
- Özel eğitime ihtiyaç duyan çocukların gelişimine yardımcı olmak.
- Çocuğun cinsel kimliğini tanımasına destek olmak.
- Animasyon çalışmalarını yapmak ve rehberlik etmek.

-Yaratıcı ve işlevsel oyun etkinlikleri planlamak ve uygulamak.
- Organizasyon yapmak.
- Yaparak yaşayarak öğrenmeyi desteklemek.
- Çocukları tanıma tekniklerini uygulamak.
- Mesleki eğitimle ilgili etkinlikleri takip etmek.

 C. GİRİŞ KOŞULLARI

 9. sınıftan sonra alan tercih formunda alanı tercih etmek ve belirlenen kontenjan içerisine girme hakkı kazanabilmek.

 EĞİTİM SÜRESİ

 Alan Programının Eğitim Süresi, 9. Sınıftan sonra 3 Öğretim Yılı ile, Toplam 4 (dört) yıldır..

 D. OKULUMUZDA AÇIK OLAN DALLAR

 Erken Çocuk Eğitimi Dalı

 Özel Eğitim Dalı

Dallarına yönelik eğitimler okulumuzda verilmektedir.

 E.  MESLEK ELEMANLARINDA ARANAN ÖZELLİKLER

 Erken çocukluk eğitim kurumların da öğretmen  yardımcısı olmak isteyenlerin; Normal gelişim gösteren veya özel gereksinimi olan çocuklarla vakit geçirmeyi ve çocuklarla ilgilenmeyi seven, alan bilgisine sahip, Türkçeyi doğru kullanan, görgü kuralarını bilen ve uygulayan, fiziksel  ve ruhsal yönden sağlıklı olan, el ve parmaklarını ustalıkla kullanabilen, yaratıcı,  araştırıcı, gelişime açık, iletişim becerisine sahip, ekip çalışmasına uygun,  hoşgörülü, iş disiplinine sahip, planlı, organizasyon yapabilen, pratik,  problem çözme becerisine sahip, sabırlı kimseler olmaları gerekir. Bu  elemanların ayrıca çocuğun kişisel özelliklerinin ve yeteneklerinin ortaya çıkmasına  yardımcı olması gerekir.

  F.  ÇALIŞMA ORTAMI VE KOŞULLARI

 Erken çocukluk eğitim kurumlarında ve özel eğitim kurumlarında öğretmen  yardımcısı çalışmalarını hem kapalı hem de açık alanda yapar. Öğretmen  yardımcısı görevini yaparken diğer çalışanlarla iş birliği ve eş güdüm hâlinde  olur. Çocukları seven, sabırlı ve yaratıcı kişiler bu meslekte mutlu olurlar.

 G.  İŞ BULMA İMKÂNLARI 

Kamu kuruluşlarına bağlı kreşlerin, özel  yuva ve anaokullarının, gündüz bakım evlerinin artmasıyla birlikte çalışma  alanı genişleyen bir meslektir.

Kız meslek lisesi çocuk gelişimi ve eğitimi mezunları, kreş, yuva, anaokulu, ana sınıfı özel eğitim ve rehabilitasyon  merkezleri ve çocuk kulüplerinde öğretmen yardımcısı olarak görev  yapmaktadırlar. Özel kreşlerde çalışan çocuk bakıcılarında kız meslek lisesi  çocuk gelişimi ve eğitimi bölümünü bitirmiş olma şartı aranmaktadır.   

Çocuk Esirgeme Kurumlarında bakıcı anne olarak çalışabilirler.

Özel Eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde  öğretmen yardımcısı olarak görev yapılabilmektedir.

H.  EĞİTİM VE KARİYER İMKẬNLARI

Anadolu kız meslek ve kız meslek liseleri,  Çocuk Gelişimi ve Eğitimi alanından mezun olanlar, Çocuk Gelişimi ve Eğitimi,  Okul Öncesi Eğitimi Öğretmenliği, Okul Öncesi Öğretmenliği  (Açık Öğretim) ,İşitme Engelliler Öğretmenliği, Görme Engelliler Öğretmenliği,  Zihinsel Engelliler Öğretmenliği, Üstün Zekalılar Öğretmenliği, Sosyal Hizmetler  Yüksek Okulu bölümlerini tercih edebilirler. Lisans eğitim süresi 4 yıldır.

Çocuk  Gelişimi ve Eğitimi bölümünden mezun olanların, özel okullar ve devlet okullarında  okul öncesi eğitim kurumlarında, çocuk kulüplerinde , özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde çalışma olanağı vardır. Bu bölümden mezun olanlar hastanelerin  çocuk oyun odalarında, oyuncak sanayisinde, ana çocuk sağlığı merkezlerinde  fiziki ve ruhsal gelişimin izlenmesinde danışman, televizyon ve radyo çocuk  program yapımcısı, çocuk kitapları hazırlamada danışman olarak çalışabilirler.  İsteyen öğrenciler üniversitelerde lisans üstü eğitim alabilirler.

Mesleki Eğitim Merkezleri çıraklık eğitimi  uygulama kapsamına alınan illerde ve meslek dallarında aday çırak, çırak, kalfa  ve ustalara eğitim vermek ve çeşitli meslek kursları açmak suretiyle sanayinin  ihtiyaç duyduğu nitelikli ara insan gücünü yetiştirmek amacıyla açılan eğitim  kurumlarıdır.

Halk Eğitimi Merkezleri yaşam boyu öğrenme  perspektifi içerisinde her zaman ve her yerde uygulanabilecek yaygın eğitim  programları ile her yaş ve düzeyde bireylere eğitim sunmaktadır.

Mesleki Eğitim Merkezlerinde, Çocuk Gelişimi  ve Eğitimi alanında eğitim verilmektedir. Modüler programlarla meslek liseleri  arasında paralellik sağlandığından dolayı yatay ve dikey geçişler  olabilecektir.

ERKEN ÇOCUKLUK EĞİTİMİ DALI

Tanımı
Erken çocukluk eğitiminde öğretmen yardımcısının sahip olduğu, okul öncesi eğitime  uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

 

Erken Çocukluk Eğitimi Dalı Hakkında :

Erken Çocukluk Eğitimi dalı, okul öncesi çağındaki çocukların tüm gelişim alanlarını destekleyecek, bağımsız, üretken ve toplumda aktif katılımcı olmalarını sağlayacak öğretmen yardımcısı yetiştirmeyi hedeflemektedir.

       Çalışma Alanları :

Lise mezunu öğrenciler, çeşitli özel anaokulu ve kreşlerde , özel çocuk kulüplerinde yardımcı öğretmen olarak çalışabilirler.

2 yıllık yüksekokul mezunları  devlete bağlı okulların anasınıflarında veya anaokullarında ücretli öğretmen olarak ya da çeşitli özel anaokulu ve kreşlerde, özel çocuk kulüplerinde, çocuk yuvalarında yardımcı öğretmen olarak çalışabilirler.

4 yıllık fakülteyi bitiren Mezunlar,  Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki devlet okullarına bağlı anasınıflarında ve anaokullarında okul öncesi öğretmeni olarak istihdam edilirler.

       Erken Çocukluk Eğitimi dalını hangi öğrenciler seçmelidir?

  • Çocuklarla vakit geçirmeyi ve çocuklarla ilgilenmeyi seven,
  • Enerjik
  • Yardımsever
  • Sabırlı ve özverili
  • Güler yüzlü
  • Araştırma yapmayı seven
  • El becerisi gerektiren etkinliklere katılmayı seven
  • Çocukların eğitimlerine ilgi duyan
  • Çocukların gelişimlerini destekleyen yaratıcı  etkinlikler üretebilen kişiler olmalari yeterlidir.

Erken Çocukluk Eğitimi  Dalı okuyan öğrenciler staja gider mi?

Evet erken çocukluk eğitimi dalı okuyan öğrenciler 12. Sınıfa geldiklerinde devlet okullarına bağlı anasınıflarında, anaokulu ve kreşlerde işletmelerde mesleki eğitim dersi kapsamında stajlarını yaparlar. Stajlarını yaptıkları sürece her ay devlet tarafından asgari ücretin%30'u kadar ücret yatırılır.

ÖZEL EĞİTİM DALI 

Tanımı
Özel eğitimde öğretmen yardımcısının sahip olduğu, özür grubuna uygun eğitim programını uygulamada öğretmene yardımcı olma yeterliklerini kazandırmaya yönelik eğitim ve öğretim verilen daldır.

Özel Eğitim Dalı Hakkında :

Özel eğitim dalı, özel gereksinimli bireylerin toplumdaki diğer bireyler gibi bağımsız, üretken ve topluma aktif katılımcı olmalarını sağlayacak öğretmen yardımcısı yetiştirmeyi hedeflemektedir.

       Çalışma Alanları :

Lise mezunu öğrenciler, çeşitli özel anaokulu ve kreşlerin özel alt sınıflarında, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde yardımcı öğretmen olarak çalışabilirler.

2 yıllık yüksekokul mezunları  devlet okullarındaki özel alt sınıflarda ücretli öğretmen olarak ya da çeşitli özel anaokulu ve kreşlerin özel alt sınıflarında, özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde yardımcı ögretmen olarak çalışabilirler.

4 yıllık fakülteyi bitiren Mezunlar, Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki özel ve devlet ilköğretim ve ortaöğretim özel eğitim okulları, rehabilitasyon merkezleri ile rehberlik ve araştırma merkezlerinde "özel eğitim öğretmeni" olarak istihdam edilmektedir. Ayrıca, SHÇEK'e bağlı özel eğitim rehabilitasyon merkezlerinde de çalışma olanakları bulunmaktadır.

Özel Eğitim hangi yetersizlik türlerini kapsar?

Özel eğitim denildiği zaman herkesin aklına öncelikle zihin engelli bireylerin eğitimi gelmektedir. Fakat özel eğitim sadece zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitimiyle sınırlandırılamayacak kadar geniş bir çalışma alanıdır. Zihinsel yetersizliği olan bireylerin eğitiminin yanında

  • ·         duygu ve davranış bozukluğu,
  • ·         işitme yetersizliği,
  • ·         görme yetersizliği,
  • ·         ortopedik yetersizlik,
  • ·         dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu
  • ·         Otizm ve spektrum Bozukluğu
  • ·         Dil ve konuşma bozukluğu

gibi normal eğitim sürecinde farklı gereksinimleri olan grupların tümünü kapsayan geniş bir yelpazeyi ifade etmektedir. Özel eğitime ihtiyacı olan bireyler, çeşitli sebeplerden dolayı bireysel özellikleri ve eğitim yeterlikleri açısından akranlarına göre beklenilen düzeyden anlamlı farklılık gösteren bireylerdir. Bu amaçla özel eğitim alanındaki uzmanlar, özel gereksinimli bireylerin eğitim ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak üzere geliştirilmiş eğitim programlarını ve yöntemlerini bireylerin eğitimleri için en uygun ortamlarda sürdürmeyi hedeflemektedir

Özel Eğitim dalını hangi öğrenciler seçmelidir?

  • Toplumumuzdaki özel gereksinimli bireylere saygı duyan
  • Yardımsever
  • Sabırlı ve özverili
  • Araştırma yapmayı seven
  • Özel gereksinimli bireylerin eğitimlerine ilgi duyan
  • Özel gereksinimli bireylerle konuşmayı ve vakit geçirmeyi seven,
  • Özel eğitimi destekleyen etkinlikler üretebilen kişiler olmalari yeterlidir.

Özel eğitim dalı okuyan öğrenciler staja gider mi?

Evet özel eğitim dalı okuyan öğrenciler 12. Sınıfa geldiklerinde devlet okullarına bağlı özel alt sınıflarda ve özel eğitim ve rehabilitasyon merkezlerinde  işletmelerde mesleki eğitim dersi kapsamında stajlarını yaparlar. Stajlarını yaptıkları sürece her ay devlet tarafından asgari ücretin%30'u kadar ücret yatırılır.

Paylaş Facebook  Paylaş twitter  Paylaş google  Paylaş linkedin
Yayın: 11.11.2020 - Güncelleme: 11.11.2020 14:10 - Görüntülenme: 1421
  Beğen | 8  kişi beğendi